Eslövs kommun logotyp

Ansökan om serveringstillstånd

En ansökan om serveringstillstånd ska alltid skickas skriftligen till kommunen. Alla blanketter och riktlinjer för detta hittar du under självservice. Klicka dig vidare till Blanketter/Företagare eller följ länken under Blanketter & E-tjänster i kolumnen till höger. Den som söker måste ha fyllt 20 år och vara behörig firmatecknare för firman eller bolaget.

Ansökningsblanketter skickas till Vård och Omsorg, Eslövs kommun, 241 80 Eslöv.

Alkohollagen styr

Enligt alkohollagenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster ska kommunen pröva om den som ansöker om att få servera alkohol är lämplig för uppgiften. Det innebär att den som söker ska vara ekonomiskt skötsam, inte ha ett brottsligt förflutet och ha goda kunskaper om alkohollagstiftningen. Den som ansöker om serveringstillstånd ska i regel avlägga ett kunskapsprov för att visa att han eller hon har tillräcklig kunskap om alkohollagen.

Alkohollagen ställer krav på att den som serverar alkohol även måste servera lagad, eller på annat sätt tillredd, mat under hela serveringstiden. Gästerna ska erbjudas ett varierat utbud av maträtter. För att beviljas ett stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten ska ett eget kök finnas i anslutning till serveringslokalen. Serveringslokalen ska vara godkänd ur brandsäkerhetssynpunkt.

Tid för servering

Normaltiden för servering av alkohol är klockan 11.00—01.00. Eslövs kommuns riktlinjer för serveringstillstånd anger vad som gäller för tider som går utanför normaltiden.

Viktiga dokument & bilagor

Det är den som ansöker om ett serveringstillstånd som ansvarar för att de dokument som behövs kommer in till kommunen. En ansökan kan inte handläggas förrän samtliga dokument har skickats in.

Vilka bilagor du ska skicka med din ansökan kan du se i dokumenten Serveringstillstånd bilagor i rutan till höger. Det kan vara olika bilagor beroende på om du ansöker om tillfälligt eller permanent serveringstillstånd.

Handläggaren utreder

Tillståndshandläggaren kontaktar bland annat Polismyndigheten, Skatteverket och Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen i kommunen för att samla in uppgifter. Därefter görs en utredning av den ekonomiska och personliga lämpligheten samt serveringslokalen.

Nämnden beslutar

I de flesta fall är det de förtroendevalda i vård- och omsorgsnämnden som fattar beslut om en ansökan ska beviljas eller inte. Handläggningstiden för en ansökan om stadigvarande serveringstillstånd är cirka tre månader. För tillfälliga tillstånd till allmänheten är handläggningstiden en månad och för slutna sällskap två veckor.

Kontakta oss

Tillståndshandläggare

0413–621 55
serveringstillstand@eslov.se

Beröm/klagomål

Lämna dina synpunkter till osslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Mera läsning

Kontaktcenter

- välkommen till Eslövs kommun!

Telefon: 0413-620 00
E-post: kommunen@eslov.se

Besöksadress:
Stadshuset, Gröna torg 2 i Eslöv

Postadress:
Eslövs kommun, 241 80 Eslöv

Org.nr: 212000-1173

Fler kontaktuppgifter 

Följ oss

Eslövs kommun på Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Händer i Eslövlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebooksida, kommunala
och andra arrangemang
i Eslövs kommun

Eslöv och jaglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebooksida, nyheter
om Eslövs utveckling

Nyheter via RSS

Se alla våra kanaler