Eslövs kommun logotyp

Pedagogisk arbetsplan

Förväntningar på föräldrar

  • Hålla modersmålet levande
  • Vara aktiva hemma och följa upp elevens skoluppgifter
  • Samarbete mellan modersmålslärare och föräldrar, och hålla flitig kommunikation.
  • Meddela frånvaro i god tid
  • Motivera barnen för modersmålet.
  • Berätta om ursprungslandets kultur och historia. Familjens historia.

Förväntning lärare

  • Bemöter eleven på dess kunskapsnivå
  • Utveckla elevens kunskaper maximalt
  • Pedagogiskt och metodiskt arbetssätt att utveckla barnens modersmål för att uppnå målen i läroplanen.
  • Eleverna ska känna sig trygga och bekräftade i undervisningssituationen.
  • Eleverna ska bli motiverade av undervisningen

Förskoleklass

(planen kan variera något beroende på vilket språk den berör)

Mål

  • Känna till olika fonem och bokstäver
  • Kunna räkna till 1-10 på modersmålet.
  • Kunna färger och enkla former
  • Kunna känna igen flaggor från områden där modersmålet talas
  • Känna till veckodagar, månader, årstider
  • Enkla begrepp inom områdena frukt, djur, trafik, mat, hem och familj

Innehåll

  • Arbetet ska baseras på lek, sång och musik.
  • Arbeta med traditioner och högtider
  • Lyssna på sagor och berättelser.
  • Samtala och återberätta sagor.
  • Lära sig att arbeta i grupp och kunna lyssna på andra.

Årskurs 1

(planen kan variera något beroende på vilket språk den berör)

Mål

  • Ska kunna läsa enskilda ljud och stavelser
  • Kunna alla bokstäver i modersmålet
  • Kunna skriva sitt namn och korta ord
  • Kunna enkla prepositioner på modersmålet
  • Kunna veckodagarna och månaderna
  • Känna till de viktigaste artighetsfraserna och kunna jämföra dem med hur man gör och säger i Sverige
  • Kunna ta enkla instruktioner på modersmålet
  • Kunna räkna från 1 till 20.
  • Kunna lite djur och växter från regionen där modersmålet talas.

Innehåll

  • Arbeta med sagor och berättelser samt rim och ramsor
  • Arbeta med att skriva bokstäver och siffror
  • Tala om sin kulturs traditioner och högtider
  • Kopiera skrifter

Årskurs 2

(planen kan variera något beroende på vilket språk den berör)

Mål

  • Kunna räkna till 100
  • Kunna läsa enkla och elevnära meningar på modersmålet
  • Kunna uttrycka olika känslor på modersmålet
  • Kunna kroppsdelarna

Innehåll

  • Muntligt berättande
  • Arbeta med återberätta i olika sammanhang

Årskurs 3

(planen kan variera något beroende på vilket språk den berör)

Mål

  • Kunna skriva enklare texter på ämnen som är välkända för eleverna
  • Kunna uttal, betoning och satsmelodi på modersmålet och kunna jämföra med svenskan
  • Kunna klockan

Innehåll

  • Arbeta med sånger och musik på modersmålet
  • Titta på filmer där modersmålet talas
  • Läsa texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
  • Arbeta med läsförståelse och lässtrategier.

Årskurs 4

(planen kan variera något beroende på vilket språk den berör)

Mål

  • Kunna läsa en åldersadekvat faktatext
  • Kunna jämföra enkla likheter och olikheter mellan svenskan och modersmålet.
  • Kunna läsa med flyt

Innehåll

  • Arbeta med lexikon och ordböcker
  • Arbeta med enkel grammatik
  • Arbeta med synonymer

Årskurs 5

(planen kan variera något beroende på vilket språk den berör)

Mål

  • Känna till en känd poet eller författare på elevens modersmål.
  • Känna till några viktiga historiska händelser från områden där modersmålet talas.

Innehåll

  • Arbeta med historia kopplat till modersmålet.
  • Arbeta med poesi skrivet på modersmålet.
  • Modersmålets geografi

Årskurs 6

(planen kan variera något beroende på vilket språk den berör)

Mål

  • Kunna jämföra livsförhållande mellan Sverige och områden där modersmålet talas.
  • Kunna göra en enkel presentation i tal och skrift
  • Kunna hitta sidor på Internet skrivna på modersmålet

Innehåll

  • Arbeta med uppsatsskrivning på modersmålet

Årskurs 7

(planen kan variera något beroende på vilket språk den berör)

Mål

  • Kunna koppla det lästa med egna erfarenheter
  • Kunna delta i diskussioner med förbestämt tema.
  • Kunna använda ordböcker och andra hjälpmedel för stöd vid skrivande och översättning

Innehåll

  • Arbeta med religionens betydelse för kulturen i områden där modersmålet talas och jämför med Sverige
  • Arbeta med diskussion kring olika texter
  • Arbeta med kända författare, konstnärer och poeter med anknytning till modersmålet.

Årskurs 8

(planen kan variera något beroende på vilket språk den berör)

Mål

  • Kunna läsa och förstå en dagstidning på modersmålet
  • Kunna den grundläggande grammatiken i modersmålet och kunna jämföra den med svenskan
  • Kunna jämföra olika dialekter och skriftspråket

Innehåll

  • Arbeta med olika media som till exempel: internet, dagstidningar, film och musik.
  • Arbeta med olika former av diktamen
  • Arbeta med muntliga och skriftliga presentationer på modersmålet

Årskurs 9

(planen kan variera något beroende på vilket språk den berör)

Mål

  • Kunna skriva korrekta offentliga dokument (brev, ansökningar mm)
  • Kunna leda en diskussion
  • Kunna översätta texter med svårighetsgrad anpassad till eleven från svenska till modersmålet och tvärt om

Innehåll

  • Arbeta med demokrati och kunna jämföra styrelsesätt i Sverige med områden där modersmålet talas.
  • Arbeta med aktuella samhällsfrågor i Sverige och regioner där modersmålet talas.

Kontaktcenter

- välkommen till Eslövs kommun!

Telefon: 0413-620 00
E-post: kommunen@eslov.se

Besöksadress:
Stadshuset, Gröna torg 2 i Eslöv

Postadress:
Eslövs kommun, 241 80 Eslöv

Org.nr: 212000-1173

Fler kontaktuppgifter 

Följ oss

Eslövs kommun på Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Händer i Eslövlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebooksida, kommunala
och andra arrangemang
i Eslövs kommun

Eslöv och jaglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebooksida, nyheter
om Eslövs utveckling

Nyheter via RSS

Se alla våra kanaler