Eslövs kommun logotyp

Telefoni

Telefoni är ett område som har blivit allt svårare och svårare att överblicka för oss som konsumenter. Idag finns ett stort utbud av både telefontillverkare och operatörer som gärna vill ha kunder. De erbjuder alla en rad olika abonnemang och tjänster som du som kund ska ta ställning till.

Här har vi samlat några råd i samband med att du behöver reklamera en mobiltelefon.

  • Som huvudregel gäller att när samma fel uppstår en tredje gång behöver du som konsument inte acceptera ytterligare försök att laga telefonen. Du kan då häva köpet. Då ska du lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka för den.
  • Ofta begär företaget, eller verkstaden, betalning för undersökningskostnad om de inte anser att det är ett fel som de ska stå för. Som konsument är du skyldig att betala för en sådan kostnad, om företaget på ett tydligt sätt har informerat dig om detta innan du lämnade in telefonen.
  • I samband med köp av en mobiltelefon, och även annan elektronik, erbjuds du ofta att köpa till en särskild försäkring för din vara. Ta gärna reda på innan vilket skydd du redan har i till exempel din hemförsäkring. Då kan du lättare göra en bedömning av om du behöver den där försäkringen eller inte.

Nedan har vi också samlat länkar som vi hoppas ska vara till hjälp när du ska köpa en telefon eller byta operatör.

Telefon och mobiltelefon
Konsumentverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster – telefon och mobiltelefon
Telekområdgivarnalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster – opartisk och kostnadsfri hjälp till dig om abonnemang för TV, telefoni och bredband.
Post- och Telestyrelsen, PTSlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster – arbetar för att alla ska tillgång till effektiga, prisvärda och säkra kommunikationstjänster.

Hjälp när du ska byta operatör
Konsumenternas tele-, TV- och internetbyrå – vill du byta operatör kan du få hjälp att hitta rätt här.

Telefonbedrägerier ett växande problem
Konsumentverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster – ett växande problem är telefonbedrägerierna. Läs mer nedan och lära dig att känna igen bedrägerierna. Här får du också nyttiga tips om vad du kan göra om du har drabbats.

Spärra ditt telefonnummer via NIX-Telefon
www.nix.nu – genom att anmäla ditt fasta telefonnummer till NIX-Telefon kan du som privatperson göra känt att du inte vill få samtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte. Detta kallas att numret spärras.

Sidan uppdaterad: 2016-07-18

Kontaktcenter

- välkommen till Eslövs kommun!

Telefon: 0413-620 00
E-post: kommunen@eslov.se

Besöksadress:
Stadshuset, Gröna torg 2 i Eslöv

Postadress:
Eslövs kommun, 241 80 Eslöv

Org.nr: 212000-1173

Fler kontaktuppgifter 

Följ oss

Eslövs kommun på Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Händer i Eslövlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebooksida, kommunala
och andra arrangemang
i Eslövs kommun

Eslöv och jaglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebooksida, nyheter
om Eslövs utveckling

Nyheter via RSS

Se alla våra kanaler