Eslövs kommun logotyp

E-handel och telefonförsäljning

Ha en trygg e-handelsjul

Mer än en fjärdedel av årets julklappar köps på nätet i år. Det tror handeln själva på. Konsumentverket har nu lanserat en lista över vad man ska tänka på vid e-handel samt vilka övriga rättigheter man har i julkommersen.

Nu har startskottet gått för årets julhandel. Av e-barometern, som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, framgår att svenskarna planerar att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år, vilket är två miljarder kronor mer än vad de angav för ett år sedan. 26,3 procent av köpen beräknas ske via internet, vilket är nästan två procentenheter mer än för ett år sedan.

Det kan vara smidigt att handla på nätet. Utbudet är större, varorna levereras till bostaden och priset kan vara lägre än i butikerna. Men för att handla så säkert som möjligt är det några saker man bör hålla koll på.

Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsumentlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster har en checklista för e-handel. Här kan du också läsa mer om sådant som prisinformation och handel i butik, öppet köp, bytesrätt, garanti, ångerrätt, presentkort och tillgodokvitto, avtalsvillkor och om att reklamera om du inte är nöjd.

E-handlar du från utländska webb-butiker så har Konsument Europa länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönsterytterligare information.

Att handla på nätet eller via en telefonförsäljare

Att handla via nätet eller via en telefonförsäljare kan vara en möjlighet för dig. Mängder av varor som du enkelt kan köpa och få levererade hem till dig. Ofta till ett lägre pris än i en vanlig butik. Men e-handel kan också gå fel.

Distans- och hemförsäljningslagen

När du handlar på Internet, via postorder, från TV-shop, av en telefonförsäljare eller vid hemförsäljning så har du som konsument ett särskilt skydd i lagen. För sådana avtal gäller nämligen distans- och hemförsäljningslagen.

De viktigaste delarna i lagen för dig som konsument handlar om din rätt att ångra ett ingånget avtal, eller köp, och den information du har rätt att få. Det är detta som kallas för ångerrätt.

När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Det är du som måste se till så att meddelandet kommer fram till säljaren.

Blanda inte ihop ångerrätt och felreklamation. Det är viktigt att skilja på ångerrätt och din rätt att reklamera varor som är felaktiga. Låt dig inte förvirras av om företaget säger att du inte längre har rätt att ångra köpet, om det i själva verket handlar om att du vill göra en felreklamation.

Lär dig dina rättigheter och undvik att bli lurad. Nedan har vi samlat en rad länkar där du kan få råd och hjälp i din e-handel och därmed minska riskerna och ökar möjligheterna till att göra en bra affär.

Före och efter köp, distans-och hemförsäljningslagen och e-handelslagen
Konsumentverket länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster– är en statlig myndighet som är till för dig som konsument. Verkets arbete gör det lättare för dig när du handlar.

Vanliga frågor och svar angående e-handel
Konsumentverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster -  har samlat en rad vanliga frågor kring e-handel och svaren på dem.

Goda råd vid telefonförsäljning
Post- och Telestyrelsen, PTSlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster – Post- och telestyrelsen är den myndighet som bevakar områdena elektronisk kommunikation och post i Sverige. Begreppet elektronisk kommunikation innefattar telekommunikationer, it och radio.

Andra rättigheter vid nätauktioner
Konsumentverket länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster– ger viktig information kring nätauktioner. Vilken typ av auktion det är och vem du handlar av har stor betydelse för dina rättigheter. Det är alltid viktigt att vara påläst innan du börjar buda eftersom alla bud du lägger är bindande.

Lär dig känna igen telefonbedrägerier
Konsumentverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster – ett växande problem är telefonbedrägerierna. Läs mer nedan och lära dig att känna igen bedrägerierna. Här får du också nyttiga tips om vad du kan göra om du har drabbats.

Spärra ditt telefonnummer via NIX-Telefon
www.nix.nu – genom att anmäla ditt fasta telefonnummer till NIX-Telefon kan du som privatperson göra känt att du inte vill få samtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte. Detta kallas att numret spärras.

Vilka skatteregler gäller när man handlar på internet?
Skatteverket – Skatteverket har en hel del information om allt som rör skatter och moms när det gäller handel över internet. Både för privatpersoner och företag.

Sidan uppdaterad: 2016-07-18

Kontaktcenter

- välkommen till Eslövs kommun!

Telefon: 0413-620 00
E-post: kommunen@eslov.se

Besöksadress:
Stadshuset, Gröna torg 2 i Eslöv

Postadress:
Eslövs kommun, 241 80 Eslöv

Org.nr: 212000-1173

Fler kontaktuppgifter 

Följ oss

Eslövs kommun på Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Händer i Eslövlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebooksida, kommunala
och andra arrangemang
i Eslövs kommun

Eslöv och jaglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebooksida, nyheter
om Eslövs utveckling

Nyheter via RSS

Se alla våra kanaler