Eslövs kommun logotyp

Trygghetslarm

Du som är och bosatt i Eslövs kommun kan ansöka om trygghetslarm genom att ringa Kontaktcenter 0413-620 00 eller genom att fylla i ett ansökningsformulär på vår webbplats www.eslov.se under självservice.

Nyckel

Nyckel till bostaden måste lämnas vid installation. I och med att du lämnar ut din nyckel kan det krävas ett tillägg i din hemförsäkring. Kontakta därför ditt försäkringsbolag för att höra om din hemförsäkring påverkas av att du skaffar trygghetslarm.

Låsenhet för nyckelfri hemtjänst

När trygghetslarmet installeras monteras även en låsenhet på insidan av ytterdörren för nyckelfri hemtjänst. Låsenheten monteras över det befintliga vredet och du och dina anhöriga kan även i fortsättningen använda era nycklar. Enheten monteras mycket enkelt utan åverkan och påverkar inte boendets skalskydd varför hemförsäkringen gäller som tidigare. Lås-enheten ersätter den vanliga nyckeln med en digital nyckel i personalens mobiltelefon.

Din delaktighet för säkerheten

Flytta inte på larmet själv utan att meddela teknikgruppen. Säkerhetskedja, säkerhetsbygel och sjutillhållarlås är inget vi rekommenderar att du använder när du har larm, det fördröjer hjälpen. Du får själv stå för kostnaderna om låssmed behöver tillkallas.

Så här fungerar det

När hemvårdens teknikgrupp och du avtalat en tid kommer de hem till dig och installerar larmet och visar dig hur det fungerar. Förutom själva larmmottagaren får du en bärbar larmknapp som du bär antingen som ett armband eller halsband.

  • Du får en informationsfolder om hur larmet fungerar.
  • Du får en kvittens på att du lämnat en nyckel.
  • Trygghetslarmet är till för att användas inomhus.

Vid behov kan vi kontakta sjuksköterska om du har hemsjukvård. Annars hänvisar vi till vårdcentralen. Hemvårdens personal har inte möjlighet att följa med till vårdcentralen.

Vi förväntar oss av dig att

du informerar oss om du byter lås, eller om anhöriga byter telefonnummer

  • du provlarmar på larmklockan en gång i månaden
  • du endast använder trygghetslarmet vid oförutsedda behov av hjälp
  • du kontaktar oss om något inte fungerar

Samtalen spelas in för kvalitetsuppföljning

Alla samtal till larmcentralen spelas in. Inspelningarna används för att kunna göra kvalitetsuppföljningar. De används också vid patientklagomål, för att klarlägga omständigheterna kring hanteringen av ett ärende, och som underlag vid eventuella anmälningar till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Avgift

Enligt gällande avgifter och taxor.

Sidan uppdaterad: 2017-08-21

Kontakta oss

Kontaktcenter

måndag—fredag
08.00—16.30

Eslövs stadshus, besöksadress Gröna torg 2

0413—620 00
kommunen@eslov.se

Enhetschef

Kate Olsson
0413-623 63
kate.olsson@eslov.se

Beröm/klagomål

Lämna dina synpunkter till oss

MER ATT LÄSA

Kontaktcenter

- välkommen till Eslövs kommun!

Telefon: 0413-620 00
E-post: kommunen@eslov.se

Besöksadress:
Stadshuset, Gröna torg 2 i Eslöv

Postadress:
Eslövs kommun, 241 80 Eslöv

Org.nr: 212000-1173

Fler kontaktuppgifter 

Följ oss

Eslövs kommun på Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Händer i Eslövlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebooksida, kommunala
och andra arrangemang
i Eslövs kommun

Eslöv och jaglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebooksida, nyheter
om Eslövs utveckling

Nyheter via RSS

Se alla våra kanaler