Du är här:

Ring 112 till SOS Alarm eller 114 14 till polis

Ring 112 vid akuta ärenden
Vid behov av akut hjälp ska du ringa 112.

När du ringer 112 kommer du till SOS alarm. Där svarar en SOS-operatör. Svara så gott du bara kan på operatörens frågor så får du den snabbaste och bästa hjälpen. Medan operatören ställer sina frågor och du svarar har en annan operatör påbörjat alarmeringen till antingen närmaste brandstation eller polis.

Genom SOS-operatören kan du nå

  • polis
  • ambulans
  • flygräddning
  • räddningstjänst
  • giftinformation
  • jourhavande läkare

Var beredd på följande frågor från SOS-operatören

  • Vad har inträffat? Lyssna på operatören, som hjälper och stöttar dig, och var beredd att ta instruktioner.
  • Var har det hänt? Möt upp, försök vara så tydlig och öppen du kan i din information. 
  • Vilket telefonnummer ringer du från? Ring gärna SOS 112 igen om du har kompletterande uppgifter.
  • Hur många är skadade eller sjuka? Var beredd på att en brand, eller en olycka, kan inträffa när som helst. Tänk igenom hur du ska agera om du behöver ringa SOS 112.
  • Har du själv gjort något för att hjälpa till på platsen?  
Ring 114 14 vid övriga ärenden
114 14 är ett nationellt nummer till polisen. Observera att du inte behöver slå något riktnummer. 114 14 är det du ska slå vid alla icke akuta ärendet och det fungerar från alla fasta telefonnät och din mobiltelefon.

Exempel på ärenden där du ska använda 114 14 är till exempel vid en anmälan av en stöld eller inbrott och andra allvarliga händelser som inte är akuta. När du ringer får du ett antal valmöjligheter i ett talsvar.  

Om du befinner dig utomlands och behöver komma i kontakt med polisen för ett icke akut ärende ska du ringa +46-77-114 14 00.

Försök att göra en anmälan så snart efter det att brottet har begåtts. Detta är speciellt viktigt när det gäller grövre brott där polisen kan behöva göra en brottsplatsundersökning.

Vissa uppgifter är bra att ha tillgängliga när du ringer till polisen

  • Personnummer för den som gör anmälan.
  • Personnummer för den som utsatts för brottet (målsägande).
  • Målsägandes försäkringsbolag.
  • Tillverkningsnummer, ramnummer, IMEI-nummer eller liknande på det gods som är förlorat eller stulet.
  • Så exakt tid och plats för brottet som möjligt.

När det gäller de allra vanligaste anmälningarna till polisen, såsom stöld, inbrott och förlorade eller borttappade tillhörigheter, så kan du även göra en anmälan via Internet. En anmälan kan också göras via ett besök på närmaste polisstation.

Källa: Polisen

Sidan uppdaterad: 2012-10-04
Publicerad av: 
Bookmark and Share

Kontakta oss

Eslövs kommun, 241 80 Eslöv
Telefon: 0413-620 00
E-post: kommunen@eslov.se
Org.nr: 212000-1173

Besök oss

Stadshuset, Gröna torg 2 i Eslöv

Följ oss