Eslövs kommun logotyp

Patienter ska anmäla direkt till vårdgivare

Från årsskiftet ska du som har fått en sjukdom eller skada, som är bestående och inte ringa i samband med besök inom hälso- och sjukvården, anmäla detta direkt till den vårdgivare du har haft kontakt med.

Hittills har alla sådana anmälningar gått till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, antingen genom att patienten själv har gjort en anmälan eller att vårdgivaren har ansvarat för den.

Inte vägen genom IVO
Från årsskiftet ska dock vägen inte gå via IVO utan du som patiens ska göra en anmälan direkt till den vårdgivare du har varit i kontakt med. Enligt de nya reglerna ska du få en första bedömning av din anmälan inom fyra veckor. Om så krävs gör därefter vårdgivaren en anmälan till IVO.

Den nya ordningen ska stärka patienternas möjligheter att få sina klagomål inom hälso- och sjukvård besvarade. Förslagen innebär ett förtydligande av att det, i första hand, är vårdgivarna som ska ta emot och besvara klagomål från patienter och deras anhöriga.

Riksdagen har fattat beslutet
Det är fövaltningen för vård- och omsorg i Eslövs kommun som vill informera om den nya ordningen. Besutet om IVO:s nya roll är tagen av riksdagen och den innebär att myndighetens utredningsskyldighet begränsas. Syftet med det nya klagomålssystemet är att förtydliga ansvarsfördelningen och öka effektiviteten i hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården och dess personal.

Kontaktcenter

- välkommen till Eslövs kommun!

Telefon: 0413-620 00
E-post: kommunen@eslov.se

Besöksadress:
Stadshuset, Gröna torg 2 i Eslöv

Postadress:
Eslövs kommun, 241 80 Eslöv

Org.nr: 212000-1173

Fler kontaktuppgifter 

Följ oss

Eslövs kommun på Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Händer i Eslövlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebooksida, kommunala
och andra arrangemang
i Eslövs kommun

Eslöv och jaglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Facebooksida, nyheter
om Eslövs utveckling

Nyheter via RSS

Se alla våra kanaler